Litteratur

Jag märkte en sak, nu har jag läst på för mycket. Jag har blivit mätt på böcker och ibland känns det som jag redan har gått trekkingleden mellan Lukla och EBC. Kan oroar mig för att det snart är dags att dra iväg, snart bara två små veckor kvar och det känns som det är så mycket jag inte kommer hinna med att fixa! Men jag har lärt mig en sak, bara man får tummen ur och tar sig iväg så ordnar sig allt eftersom. Bra måtto. Marin Letzer och Olof Sundström hade det som sin röda tråd när de tog seven summits på skidor och det känns som att de borde veta vad de pratar om. Fast...efter att ha läst deras bok, vet de det egentligen? Hur som helst så rekomenderas boken starkt.

Här är några böcker som jag har plöjt. De första har jag mest skummat igenom och strykit under sådant som är "bra att tänka på". Lånade dem på bibblan (som var en häftig upplevelse i sig, inte varit på ett bibliotek sen högstadiet) förutom tre stycken som jag köpte eftersom jag ansåg att de kan vara bra att ha med sig, de är fyllda med statskartor och andra nyttiga saker. De senare i listan är skönlitteratur och var mer för att få känna på stämningen i förväg.

  • Lonley Planet, Trekking in the Nepal Himalayas (Köpt)
  • Lonley Planet, The Trans-Sibirean railway
  • Lonley Planet, Nepal - Ticket to a natural high
  • Lonley Planet, Bejing - City guide (Köpt)
  • Berlitz, Moskva - Reseguide (Köpt)
  • Foot print, Indian Himalayas
  • Tenzing, son av Mount Everest (Självbiograf)
  • H. Harrer - Sju år i tibet (Sett filmen några gånger också)
  • M. Letzer, Olof Sundström - Ad hoc rocks (Idoler..)
  • Joy Stephens, Window on to Annapurna (Okej, läste inte hela, den var grymt seeeeg...)
Till er som vuxit upp under dataåldern som jag, böcker är inte så dumt som man kan tro, det är en häftig känsla att hålla i "informationen" i fysiskt form, inget PDF-format. Jag blev lite tagen när jag gick in i biblioteket och det var böcker med mängder av information om allt möjligt, överallt, flera hyllmeter. Det var som att googla IRL!..  Det borde ni pröva på någon gång. Sen ger ju old school stämpeln status om inte annat, kör fullt ut och klä er i vintagekläder och fuskglasögon, värsta ruschen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0