Base layer och lite intimt.

Fick tillbaka mitt underställ i början av veckan och lite andra prylar, den här gången i rätt storlek. Men trots att jag beställde tröjan i strl S (den minsta de hade) så sitter den inte sådär "underställstajt", amerikaner alltså, stora killar.

  •  Ice Breaker. Ett underställ i finaste merinoull. Tar inte åt sig lukt/bakterier, värmer trots att det blir blött, andas som en maratonlöpare (så luftigt att mina kroppshår sticker igenom, ser rätt kul ut), kliar/sticker eller skaver inte, värmer som en vedpanna och kostar därefter. Jag beställde modellen med tumöggla, hög krage med zip och trekvartslånga byxor så jag slipper knöla ner dem i kängorna. Den tjockaste modellen, skin layer 260.
  • Sea to summit sleeping bag. Ett resesidenlakan som inte tar större plats än två tennisbollar (eller en liten abourgin, zuchini, tio pingisbollar eller en 33cl burk mm) Jag hade med mig ett liknande på min resa till Afrika för några år sedan och jag fick lite lärdommar därifrån; När jag kom hem såg lakanet (som dessutom var min mors) ut som ett pappersdokument någon spillt kaffe på och sedan kasserat i dokumentförstöraren. Det var vitt och för litet från början; Man blir otroligt smutsig i Afrika under torrperioden, dam och jord överallt som kletar sig fast i svetten och sedan kletas av i sängen. Dessutom när en man med min stora muskelmassa rör på sig i sömnen, så skulle det behövas dubbla tvångströjor för att hålla det helt. Nu köpte jag ett svart lakan (ser mer hygieniskt ut iaf) och med en "ripstop" funktion, det är sytt massor med små fyrkanter i tyget som ska förhindra just revor sprider sig. Smart. Jag prövade att sova i det, inga mardrömmar, det var intakt och såg inte smutsigt ut. Jag ska ändå förstärka några sömmar just runt öppningen i säkerhets skull.
  •  MSR Pack towel. Denna briljanta uppfinning. Man kan såklart inte ha med sig ett vanligt badlakan på ett sådant äventyr! Denna lilla tygbit, som precis skymmer det som behövs, suger åt sig 13 ggr mer vatten i vikt än vad den väger själv, dessutom kan man vrida ur den så att den nästan blir torr på en gång! Perfekt för snabba duschar där allt ska ner i packningen igen, storleken är dessutom densamma som mitt sidenlakan när det är packat. Kul att torka sig med? Njaaa, ungefär lika kul som att torka sig med en stor wettextrasa.
  • Sockar och kallingar. Jag har två par skid/snowboard ullstumpor som jag brukar vandra/skida i, knälånga. De kombinerat med ett par tunna syntetiska strumpor närmast huden är oslagbara. Den syntetiska strumpan släpper förbi värmen och svetten plus att det inte uppkommer någon friktion mot huden vilket förhindrar skavsår. Den yttre lite tjockare ullstrumpan värmer trots att den blir fuktig och ger foten ännu en möjlighet att röra sig i kängan utan att ge skavsår. De binder inte lukt eller bakterier, behöver inte tvättas så ofta. Utöver det kommer jag ändå att tejpa utsatta delar på foten med vävtejp i början. Kallingarna står Hans Majestät Konungen för, gröna M90. De är sydda endast för ett ändamål och beprövade av tusentals svenska män i ett flertal decenium ute på äventyr både i skogen, fjällen och till havs. Som ett cykelbud så levererar de "paketet" märkt "hanteras varsamt" till rätt destination utan trubbel, snabbt och säkert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0