Transibiriska järnvägen

Här är en karta över transmongoliska järnvägen. Transibiriska järnvägen är inte bara en raksträcka utan det är hela järnvägsnätet som sträcker sig i princip genom hela ryssland på tvären. Den delen av transibiriska järnvägen vi ska åka kallas för den transmongoliska, just för att den efter irkutsk går ner i mongoliet.



Det kommer att bli tre dagar i Moskva, sedan går tåget nästintill non-stop till Ulaanbaatar som är Mongoliets huvudstad där vi har fyra dagar, sen blir det peking. Om jag har förstått det rätt så kommer tåget att stanna i de större städerna, men bara i någon timme, precis så man hinner gå ut på perongen och köpa sig en pälsmössa eller en burk saltgurka. Kan nästan sätta en femma på att jag kommer bli kvar på perongen medans tåget rullar vidare, det kommer att bli ett äventyr!

  • I Moskva är det Kreml, Rödatorget, tunnelbanorna och Lenins mumie som lockar. Att bara få gå omkring, lyssna på ryssar, känna sig jagad av KGB, muta poliser, käka saltgurka inlaggd i vodka och frysa in i själen kommer att blir riktigt häftigt.
  • Mongoliets huvudstad Ulaanbaatar. Det jag ser framför mig är en stad ute i öknen uppbyggd av stenhus och Yurtor, lite konstiga hästar och massor av sand. Jag får väl se om det stämmer. Planerna är inte så stora ännu, kommer att bo på ett hostel iaf. Hoppas på att få rida ut på sibiriska tundran en dag, resten får bli en överraskning.
  • Peking, ja vad ska jag säga om den lilla stan.. OS, arkitektur, muren, förbjudna staden, himmelskafridens torg, shopping, gå vilse i slummen, matkultur, munkar, tivoli, galna kineser, tv-spel med mera. Listan kan bli huuuuur lång som helst. Har bokat rum på ett fyrastjärningt hotell de första fyra nätterna mitt i smeten, kan vara skönt efter tågresan. Sen kommer det bli något biligare lite beroende på hur länge vi vill stanna i stan..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0