Hard shell


Idag testade jag mitt regnställ, Mountain hardwears typhoon, då vi hade såpass fint väder på fjällvandringen så har det aldrig fått chansen att visa vad det går för. Idag hade det regnat hela dagen så direkt efter jobbet kastade jag i mig lite gröt, drog på mig kläderna och min packade träningsrygga och började vandra. Det blev ca 1.5mil på 3.5h. I början vräkte det ner och avtog sedan till dugg och sedan dis, stället var kanon! Trots att jag svettades mycket så andades ställer förvånandsvärt bra, jag såg sedan hur fukten lagt sig endast vid sömmarna där det är både tejpat och svetsat. Inte en droppe tar sig igenom, utifrån. :)

Jag tycker att designen är smart, höga bröstfickor,
gömda stroppar, lång i ryggen, hög krage med "beard guard", hjälmanpassad huva, blixtlåset ligger bakom dubbla lager som jag föredrar framför de "moderna" tejpade blixtlåsen då man lättare kan ventilera med denna och så är det ventilation under armarna såklart. Det ända som jag kan anmärka på är att det inte är trevägsjustering på huvan men jag tycker att det fungerade rätt okej ändå, den är så pass
bra tillskuren att den inte faller över ögonen utan håller sig på plats. Byxorna har inte något "nät foder" som ska förhindra byxan från att slicka sig mot benen, vilket kyler och är allmänt obekvämt, utan de har en "non-slick" funktion istället för nät för att spara vikt, jag har varit skeptiskt till det men det fungerade utmärkt. Byxorna har bra skärning och sitter skönt, förstärkta vid inre fotknölarna för att förhindra nötning mellan kängorna, 1/3 blixtlås, innbyggt skärp och gylf..  Här är en länk,  det rekomenderas väl!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0