Footwear

Det här var ett litet lurigt kapitel eftersom jag kommer resa i så många olika milljöer och göra så många olika saker. Om jag bara hade rest till Thailand och solparadiset hade det räckt med ett par flippflopp och mina klätterskor. Skulle jag bara till Moskva och åka tåg till Peking hade det räckt med ett par bekväma promenaddojjer. Men nu planerar jag ju på Nepal också, där det behövs något rejälare på fötterna då det förhoppningsvis kommer inslag på glaciärvandring. Och jag kommer inte rymma allt i ryggan.


Första tanken var att köpa kängor i nepal, och
 tejpa fötterna så mycket som det går och gå in dem på plats. Men efter att ha diskuterat fram och tillbaka med folk som har personlig erfarenhet från Khatmandous affärer, priser och kvalliteer på vandringskängor så blev jag tillslut övertalad att det är värt att släpa med sig mina egna som jag vet fungerar fast de kommer ta upp halva packningen. Det är ett par Meindl dovre extreem som jag har ägt i några år och har avverkar många mil i, de är guld, håller väta borta men andas ändå, riktigt vridstyva och det går att anpassa snörningen bra efter terrängen. Ska nog köpa en ny innersula innan jag drar bara och nytt skofett. (Bilden är tagen i Kittelbäcken, Hemavan -08)



Men jag tänker inte promenera omkring på moskvas museum, åka tåg till kina, bada i Lifloden i en vecka med mina kängor, så jag måste ta med mig ett par sköna lätta skor. Joggingdojjer? Nej tack, inte så snyggt. Streetskor? inte så skönt... hmm.. det lutar mot ett par trekkingskor som inte är lika "hurtiga" som jogging men som man ändå kan gå en mil med utan problem. Har dock inte hittat de jag vill ha, det är lite som en djungel som allt annat i konsumentens värld.. Kommer ta med mig kängorna och ett par låga trekkingskor alltså. Klätterskor köper jag om jag tar mig till Thailand, flippflopp finns ju överallt i hela världen så inte behöver jag mina egna då..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0