Everest base camp, Kala Pattar.


Mount Everest, världens högsta berg med sina 8850 meter över havet. Mytomspunnet, mäktigt och riktigt, riktigt högt. På Nepal heter berget Chomolungma och betyder "Berget som ingen fågel kan flyga över". Dit ska jag, inte till toppen, det får vänta några år, men till basläget. Det är inte resans syfte men resans höjdpunkt (Ordvits!..) MBC ligger på 5360m, det är inte ett samlat camp utan varje expidition har sin egen plätt så en del ligger på högre/lägre höjder. Vyn ska tydligen inte vara så häpnadsväckande, man ser inte ens Everest sydtopp, men det finns mycket annat att titta på. Vet ännu inte om det kommer vara någon svensk expidition där just då men om så ska jag hälsa på, ta i hand och ta på stämningen.

Den här toppen ska jag bestiga!... ja alltså den bruna lilla kullen. Berget i bakgrunden är Pumori och ligger på 7000m+



Kala Pattar (5545möh) Jag kommer säkert få stålnipples när jag är där. (Ordvits!..) Toppen ligger "i närheten" av MBC. Det är en topp som är känd för sin underbara utsikt över Everest och ett flertal andra toppar över 8000m. Bilden överst i inlägget är tagen just från Kala Pattar. Det är högsta toppen som jag planerar på att bestiga under resan. (Klicka) (.....Just ja, det är alltså den bruna kullen i förgrunden, toppen i bakgrunden är Pumori och ligger på 7000+möh... Typiskt,...)




Här är en karta (klicka), jag kommer flyga från Kathmandu till byn Lukla  som har världens högst belägsta flygplats, ganska häftig, ganska liten, kolla här. Sen blir det en tripp mellan 15-20dagar till EBC tur och retur beroende på hur bra min kropp acklimatiserar sig och hur vädret är. Vet inte i vilka byar jag kommer att stanna i ännu och kommer nog inte ta reda på det förän jag är där.  Förhoppningsvis kommer det bättre, personligare beskrivningar någon gång i november/december.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0