Svergie - Ryssland

Hej, har kommer lite utdrag ur min dagbok, hinner inte riktigt skriva allt. Men allt har gatt jattebra och Moska ar fantastiskt och valdigt valdigt Ryskt med stort R... :)

 

5/10 Moskva 17:55

Vi skulle bara ut i parken utanf;r hotellet och k'ka korven vi k;t till middag och sa hamnade vi mitt i pa en stor rysk marknad! Palsar, trasniden, krigssouvenirer och korv var det som krangdes mest. Vi strosade bland de tranga standen och i olika grander och tittade mest. Mitt bland allt liv sa sag jag helt plotsligt tre stackars bjornar! Konstigt, men det var nagra gubbar som hade dem som cirkusdjur.. Det sag misserabelt ut.. Vi tog nagra kort och stack darifran. Korven ats i parken iallafall, en valdigt rysk park: gula trad, lov pa marken, smutsig sjo, skrap, sprucken betong, forfallen hockeyrink, och i med vy over vara gigantiska betonghotellkomplex. 

5/10 Moskva 14:15

Pa hotellet efter en dag i Moskva. Helt slut i huvudet trots att klockan bara ar strax efter tva. Vi borjade dagens avantyr med att kopa frukost. Hotellfrukosten ar ratt dyr sa vi bestamde oss for att hitta nagat atbart pa stan, vi lyckades inte. Det vi fick tag i var nagat som sag ut som hamburgare. Bestod av uppblott brod, surnad svamp, och en tjock bit flask. Tog en tugga som dock rackte for att ge energi till att ta oss med tunnelbanan till Roda Torget. Det var overvaldigande, precis som jag forestallt mig med tusen ganger verkligare. Gammla ryssar som tagade med sovjetiska cccp flaggor, ryska militarer, Vasilijkatedralen med dess lokkupoler, kremels murar, gumgallerian, historiska museumet, ateruppstandelseporten och slutligen Lenin him self. Lenin var spannande, hart bevakad med metalldektektorer och vakter i varenda horn. Han ligger i en kallare i ett litet tempel. Stamningen var spooky, kallt, fuktreglerat, svag belysning ovanifron som fick vakternas ansikten att hamna i skugga fran deras stora hattar. Strax fore oss gar en gammal gubbe med kostym full med medaljer och bugar vordnande och sager nagra ord pa ryska. Sjalv stirrar jag bara overkligt pa Lenin, han ser ratt sliten ut, men visst, han har ju varit dod i snart 80ar... Vi gar ut igen i hostvadret, solen skiner svagt igenom molnen, det ar en varm hostdag. Vi avslutade med att kopa lite korv som vi at vid statyn av Karl Marx innan vi hoppade pa tunnelbanan igen, nu som vana ressensarer. Kvallen blir nog lugn.

4/10 Moskva 1859

Sa dar ja! Sitter nu pa hotell Vega. Pa ett sjukt bra humor trots att huvudet ar trott.. Men allt har gatt sa bra och nu ar vi har! Flyget gick fint, man markte direkt att det inte ar nagon svensk charterort vi skulle till, endast exemplariska ryska personer pa planet. Vi sag direkt att vi kommit ratt nar planet taxade in da det vimmlade av gammla ryska ladabilar pa den spruckna landningsbanan. Vi hade bestamt os satt aka lokalt istallet for taxi till hotellet da vi har hort att det ar en upplevelse i sig och mycket billigare, dessutom ar det latt att bli lurad av taxin da han kan kora en extra svang runt stan for att dryga ut taximetern. Jag hade hittat en halvbra guide pa internet hur man tar sig fran flyget till vart hotell och den fungerade bra. Eller ja, ganska bra. Det tog ett tag innan vi hittade minibussarna fran flyget som skulle ta oss till tunnelbanan och inte visste vi om vi hade hoppat pa ratt minibuss heller men chauforen ville iallfall att vi skulle aka med. Vi blev avslappta pa ett torg och fragade oss ner tilll tunnelbanan dar vi borjade med att oversatta de akryliska bokstaverna till vara for att matcha guiden och kartan over tunnelbanesystemet, kommer inte ihag hur manga personer vi fragade om vilken spar som gick at vart hall, men de ar vanliga och man kommer valdigt langt med kropssprak! Han inte titta pa konsten som pryder tunnelbanestationerna som for ovrigt ar extremt hogljudda, tagen skriker varkligen nar de susar fram. Hotellet ar stort, vi bor pa 26;e vaningen av totalt 30st, harlig utsikt over ett disigt moskva. Forsta intrycken ar att allt ar valdigt ryskt, precis som forvantat. Hoppas det fortsatter! Spatsiba.

2/10 Sthlm 10:00

Sitter pa centralen och ska ner till Linkoping och halsa pa Nicke och Linnea en svang. Nu har jag antligen lamnat umea och ar pavag! Blandade kannslor, hade resfeber i morse och jag forstod inte hur man nagonsin skulle vilja lamna sin egen sang, tv, dator, toa, bil eller kylskap. Jag letade aven febrilt efter min bors som saklart fanns precis dar den skulle vara... holl pa att do.. Men som sagt, nu ar kanns det bara kul. Antligen hander det nagot!!


Kommentarer
Postat av: Hanna

Härligt! Kan riktigt känna spänningen av alla upptäckter. Ser fram emot att få fortsätta följa er resa.



Kramar i massor!

2008-10-05 @ 18:57:29
URL: http://luv.xpy.se
Postat av: Ida

Det är så spännande att följa er resa!! Ha det underbart, var försiktiga och ta hand om varandra. Längtar tills nästa inlägg.



John, Livia o hundarna hälsar.



Kramar // Ida

2008-10-06 @ 11:24:12
Postat av: Julia

Det låter bara helt underbart! Var rädda om er och upplev, upplev, upplev! Kram Julia

2008-10-06 @ 14:39:24
Postat av: Hanna

Hanna (din syster) gav mig andressen så nu är jag med dig på resan :) Hoppas du får det underbart.

2008-10-06 @ 14:39:41
URL: http://haannna.blogg.se/
Postat av: mamma

oj så spännande och annorlunda det låter!! Så härligt att få läsa om era äventyr. själv har jag suttit i solen på en parkbänk, 25 grader varmt. Nu bakar jag bröd och ska fylla Linneas frys...

2008-10-06 @ 18:13:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0