Ryssland

6/10 Moskva 18;12

Nyduschad pa hotellrummet. Idag kakade vi frukost har, latt vart pengarna trots allt. Det ar ju ett fyrstjarningt hotell och visst sa fyller varat rum absolut inte kraven men frukosten gor det! liveband till och med, eller ja.. en tant som satt vid en MIDIsynt och spelade latar sa det lat som en kines som eggade sonder ett gammalt 16-bitars Sega. Det var kul ett tag. Vi tog dessutom med oss en doggybag, vi tog sa mycket att vi skamdes, sen dubblade vi det. Snalt, men gott. Dagen gick ut pa att just snala, jag hade hittat en guide pa internet som lod; Moska for snaljapar. Vi letade forst ratt pa tagstationen som vi ska till imorgon kvall, det gick fort eftersom vi ar king pa att aka tunnelbana. Moskvas tunnelbanesystem ar extremt effektivt (ett tag varannan minut, en chaufor till varje rulltrappa som speedar pa farten beroende pa hur mkt folk som aker) extremt smart planlaggd och extremt snygg. Daremot ar det inte extremt latt att lasa skyltar, men om man bara lyckas oversatta krummelurnerna, som ser ut sa har; ыцйкгшщл патрууц фячрн выцц sa gar det ratt bra. Plus om man fragar ett par sycken snalla ryssar om vagen. 

 

Tillbaka till guiden. Irina Bogskejevskaya (vem det nu ar) sa sa har om 39;ans sparvagn; sparvagnen kan om man vill tillrackligt mycket, flyga som en svan over himmelen och titta in i nattens ogon, vagnen tycks mig vara bevingad. Nu kandes det litet overdrivet, det gick ratt segt att aka sparvagn om man jamnfor med tunnelbanan men det var ju skont att aka ovanfor jord och Moskva har harliga byggnader, man fick se mycket och man forstar att ryssarna ar stolta over sin vackra stad som inte pa hall gar att jamnfora med nagot svenskt. Vi skulle till Universitetet som ar en av de atta sju systrarna som stalin uppforde under sin tid. Universitetet byggdes pa 50talet, huvudbyggnaden ar 241meter hog och ser ut att vara hamtat ur mordor i sagan om ringen. Maktigt varre men tinnar och torn, spiror och klockor i guld och en gigantisk rod stjarna pa toppen. Stora parkomraden runt omkring och vad som skulle vara en utsiktsplats over moskva men det var sa disigt att vi sag inte sa mycket. Men till och med jag skulle kunna tanka mig att ga dit en mandagmorgon for att plugga lite. Det var aven fullt med ungdommar pa gatorna och i parkerna och moskva ar absolut inte den leende losa staden som jag har fatt hora utan tvart om! Det ar livligt och glatt, folk aker inlines, skateboard, spelar fotboll, leker lekar pa torgen, spelar gitarr och saxofon under traden, kastar pinnar at hundar. Vi gick langs en stor ale av stora gamla trad, guldgula lov dinglade ner och prydde vagen och solen sken ibland igenom diset. Helt underbar ryskt host helt enkelt.

 

Fast vi kom inte dit pa en gang efter sparvagnen. Noden kallade pa Hilda och vi var tvugna att hitta en toalett vilket ledde oss till en stor shoppinggalleria, inte lika frasch som GUM-gallerien men dock sakert 10ggr fraschare an NK i sthlm. Vi hittade aven ett litet pizza hak dar vi kopte nan slice och fick kottsoppa serverat till ala russia. Moskva ar vackert, rejalt, propert men anda avslappnat, fyllt av arkitektur och stolta ryssar, dyra bilar och vackra kvinnor.

 

Vart ar da slummen? Mojligt att vi kommer fa se mer av rysslands baksida pa taget och genom den sibiriska tundran..

 

5/10 Moskva 23;55

Har legat och forsokt sova i tva timmar nu, det gar inte sa bra... Men det gor inget. Ligger och tanker pa hur underbart livet ar, hur glad jag ar over allt som gett mig mojligheten till att gora den har resan! Jag ar helt klart King. Livet kan som inte bli battre. Alla problem ar sa sma just nu. Asien, here I am. Eat me, bite me, love me! ;D


Kommentarer
Postat av: Hilda

Du glomde namna att jag ar minst lika king! :)

2008-10-07 @ 11:20:19
URL: http://kollaminresdagbok,alias:fishfive.se
Postat av: Maria

Jag använde mitt körkort idag när jag köpte handskar och då såg jag ju lappen om din blogg (hade redan glömt). Tur att jag hittade en så bra plats för den. Sjukt avundsjuk, fast jag har ju falukorv och dillchips... det är nog allt jag har att komma med!

2008-10-07 @ 22:58:26
Postat av: Hanna

Tycker om dig bror! Roligt att läsa hur det går för er.



En svan ovanför moskva - låter fint!



Kramar

2008-10-08 @ 19:34:32
URL: http://luv.xpy.se
Postat av: Katarina

Hej!

Kul att höra hur ni har det! Moskva verkar bra mycket trevligare än vad jag föreställt mig. Hoppas ni får en fortsatt bra resa!

Hälningar Faster

2008-10-09 @ 12:27:47
Postat av: kusin Johan

Nice!!!

fatta jobbet att speeda upp rulltrappor, en så´n vill jag vara när jag blir stor...

Hade

Johan

2008-10-10 @ 14:25:32
URL: http://daddy.blogg.se/
Postat av: Barbro

Häftigt, jag vill också åka tunnelbana i Moskva. Här känns det som om de slowar down rulltrappan i t-banan i rusningen eller är det alla stelbenta Stockholmare som barrikerar sina hyddor mitt i min väg?

Njut av livet

moster

2008-10-11 @ 20:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0