Mongoliet

15/10 Ulanbatar 16:30
Tillbaka fran nationalparken Gorki Terej. Precis kakat lunch med tva Hollandare vi traffade dar och de tre Hollandarna vi umgicks med pa taget. De ar over allt! Vi at pa ett lokalt fastfood stalle, wok och nan pirag pa yakkott, gott. Hela kalaset for alla sju personer gick pa 15000pengar! later dyrt va? Det blev ca 13kr per pers.. :) Nationalparken var vacker, jag och Hilda besteg ett litet berg som lag pa 2400moh under formiddagen. Pa vagen upp kom en varldens gladaste och trognaste hund fran ingenstans, han foljde efter oss hela dagen aven nar vi for ut pa en timmes ridtur senare pa kvallen, han sov saklart utanfor varat gertalt ocksa. Gertalten ar ratt lika ett 12mans militartalt, men de ar inredda med vitt tyg i taket, ett guldmonstrat tyg runt vaggarna och alla tradetaljer ar handmalate i olika dekorativa monster. Det var en kamin i mitten saklart, underbart att somna till en sprakande brasa medans manljuset sken in genom ett litet fonster av skinn i taket. Det blev dock ratt kallt under natten da vi inte hade eldvakt och det blev minusgrader ute, men talten ar fodrade sa vi dog inte... Idag for vi till en klippa som kallar for "turtel rock", for att det helt enkelt ser ut som en skoldpadda. Den hade nagon historia som jag inte riktigt kommer ihag, men det lat bra da. ;) Sen for vi till ett hinduiskt tempel uppe bland bergen, vackert! Det seglade stora ornar ovanfor och utsikten var spektakular. Pa vagen hem sag vi kameler och en tamorn som mongolerna anvander till jakt efter hare och annat smavilt. 

Bada jag och Hilda borjar bli lite forskylda, Hilda kande av det redan i Moskva och det har slagit henne hardast. Hoppas det gar over.. Ikvall ska vi bara kaka mongolisk BBQ om vi orkar.  Hoppar pa taget mot peking imorgonbitti, tror det skulle ta 36 timmar, 6 timmar till att byta hela underredet pa varje vagn i taget eftersom kina har en annan sparvidd pa ralsen. Tufft. :) 

Kommentarer
Postat av: mamma

oj vilket äventyr, vad ni får se mycket. väntar med spänning på kort...

2008-10-15 @ 14:27:40
Postat av: Hanna

Så härligt! Tält, örnar, kameler och hästryggar. myser Det enda äventyr jag varit påsistone är den fornlämning vi sprang på i skogen. Stengropar. ler Men det var fint.

2008-10-15 @ 15:57:28
URL: http://luv.xpy.se
Postat av: Kusin Johan

Precis som min dag...not.

Låter riktigt häftigt!!!

Hoppas ni blir friska snart.

Tjipp

2008-10-15 @ 20:10:18
URL: http://daddy.blogg.se/
Postat av: Ida

Litet berg ni besteg :) Hoppas att du klarar dig undan allt för svår förkylning och ni får en härlig tur på tåget. Jättefina bilder ni tagit, söta lilla hunden.

Sköt om sig!

Kramar // Ida, John, Livia, Arwen o Heros

2008-10-15 @ 20:30:03
Postat av: Katarina

Hej!

Det låter som en underbar tripp! Jag får räkna pengarna när jag blir ledig och se om jag kan göra något liknande...

Bilderna på Hildas blogg är jättefina. Så mycket fantastiskt ni får vara med om! Skönt att hemlängtan gick över så fort Petter! Den kändes igen från egna resor... men trots att jag vet att den kan komma stundtals så vill jag ut på fler äventyr!

Ha det riktigt bra!

Faster

2008-10-16 @ 16:26:33
Postat av: Julia

Bara underbart!! Många kramar!

2008-10-22 @ 11:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0