Då så.. Home sweet home

Ser du något ovanligt med rubriken? Ja, två stycken å:n.. Då satt man här igen. Just D sjunger om jul igen på köksstereon, mamma står och kokar knäck vid spisen, rocky ligger och latar sig framför brasan och det är vitt, mörkt och kallt utomhus.

Det bestämdes redan när vi var på väg till Vietnam, att vi skulle hem till jul. Hildas syrra gifte sig igår i Sthlm och eftersom jag ändå ska till Kebne och jobba i februari så kändes det vettigare att fara hem just innan jul än just efter. Jul ska ju faktiskt firas hemma med familjen, nära och kära. Från början var det ett tveksamt beslut men direkt när flygbiljetten från Singapore till Sthlm via London var ombokad och siktet omställt så kändes det helt rätt. Vi kom inte riktigt för oss att berätta för dem där hemma, hoppades på att vi skulle bli välkommna ändå, trotts utan varsel.

Jag ringde syrran när jag var på arlanda och frågade om hon kunde hämta mig på flyget i umeå inom någon timme, det tog ett tag innan hon förstod att det inte var ett skämt. En timme senare var vi på väg in mot stan och Hanna skulle hämta upp både mor och far från deras jobb innan de skulle ut till sävar, så det passade bra. Gissa om jag såg en förvånad (delvis chockad) mor när jag knackade på hennes kontor och klev in; "God jul mamma!" och även far fick titta någon gång extra på mig innan han förstod att det var jag som satt tyst i baksätet i bilen påväg hem. Många glada tårar.

Konstigt hur fort det gick att komma hem. Efter att åkt tåg i flera veckor österut och villat omkring i ingenstanns någonstanns på andra sidan jorden i två månader så tog vi ett plan till singapore på två timmar, sen ett annat på 20 timmar och så satt man vid köksbordet i Sävar igen. Och allt ser ut precis som man lämnat det. Konstig kännsla att bara dimpa ner på ruta ett igen..

Men nu är julstöket ifull gång och jag tror aldrig jag njutit så mycket av det. Lillsyrran kommer hem på måndag och då är hela familjen samlad och jag känner att det kommer bli en underbar jul, iår igen.

Kommer med uppdatering om hur det var sista veckorna i Vietnam och Singapore inom tid, med bilder. Kommer fortsätta blogga nu under jul/nyår och sedan börjas det ett nytt kapitell; Pjolles basecamp, om livet i Kebnekaise.

Borta bra hem hemma bäst. Glad fjärde advent!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är alltså hemma igen! Helt rätt beslut att komma hem över jul, att sitta på andra sidan jorden tillsammans med främlingar är inte alls samma känsla som att äta julbord hemma med nära och kära. Och vad är en jul utan snö?



Dyka här i närtrakterna vore kul, bara dumt att jag inte har cert för torrdräktsdykning, har du det?



God Jul och gott nytt år i alla fall!

Hör av dig om du har lust att ses nån gång

2008-12-22 @ 16:05:04
Postat av: Lisa Enarsson

...var lite snabb på knapparna

2008-12-22 @ 16:06:38
Postat av: Hanna

Allt bra med dej? :)

2008-12-22 @ 16:10:36
URL: http://honhannah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0